Bajofondo

O artyście

BAJOFONDO (wczesniejsza nazwa Bajofondo Tango Club)
 
"Bajofondo" znaczy dosłownie podziemie. Prawdopodobnie jednak żaden Hiszpan czy Latynos nie zrozumiałby go w ten sposób przed pojawieniem się grupy Bajofondo Tango Club. Tango było kiedyś "bajo fondo” tzn. w podziemiu..., a dziś jest w dużej mierze na oficjalnych salonach. Grupa Bajofondo Tango Club wprowadziła go ponownie tam, gdzie od zawsze było jego właściwe miejsce - do podziemia klubów i sal tanecznych.
 
Za projekt Bajofondo odpowiedzialny jest w głównej mierze Gustavo Santaolalla, ale nie można niedocenić roli Juana Campodonico, Luciano Supervielle oraz innych muzyków i producentów. Początki tego projektu sięgają roku 1997, kiedy to latynoski pionier rocka i poważany producent Santaolalla założył wytwórnie płyt SURCO, była to inicjatywa Joint Venture z firmą Universal. Była to pierwsza regionalna latynoska wytwórnia płyt, której celem było nagrywanie wydawanie wyłącznie alternatywnej muzyki hiszpańskojęzycznej. Firma była starzłem w dziesiątkę - niemal od razu wykreowała wiele gwiazd, m.in.: Molotov, Juanes, Orishas i wielu innych. Miliony sprzedanych płyt oraz wiele nagród Grammy spowodowały potrzebę wydzielenia oddziału fimy wyłącznie dla projektów prezentujących najbardziej nowoczesne brzmienia. Tak powstała VIBRA. To właśnie z wytwórnia VIBRA, oddziałem SURCO jest związany poczatek Bajofondo Tango Club. Gustavo Santaolalla i Juan Campodónico od kilku lat gromadzili najbardziej wizjonerskich i utalentowani muzyków z Argentyny i Urugwaju. Projekt był gotów na poczatku 2002 roku.
 
Pierwsza płyta (zatytułowana po prostu "Bajofondo Tango Club") powstawała w studiach Buenos aires, Montevideo, Los Angeles, Paryża i Nowgo Jorku. W nagraniach i produkcji uczestniczyło ponad 30 osób. Skala sukcesu albumu zaskoczyła wszystkich, także samych artystów. Bardzo wysoka sprzedaż (w wielu krajach album uzyskał status platynowej płyty zarezerwowany wyłącznie dla komercyjnych produkcji z gatunku pop i rock) oraz najważniejsze nagrody przemysłu muzycznego spowodowały decyzję kontynuowania projektu i wykrystalizowanie sie koncertowego składu grupy. Grupa przystapiła tez do pracy nad kolejnym albumem. W roku 2004 wydany został drugi album „Bajofondo Tango Club: presents Supervielle“, w którym na pierwszym planie znajduje się wymieniony w tytule pianista Luciano Supervielle. Na starym kontynencie album miał premierę nieco pózniej, w 2005 roku,tuż po tym jak zespół odniósł swoje pierwsze sukcesy koncertowe w Europie.
 
Większość utworów na drugi album Bajofondo napisał i wyprodukował Luciano Supervielle. Są one bezpośrednią kontynuacją jego utworu „Forma” z pierwszej płyty grupy. Dominacja i minimalizm klasycznych elementów tanga połączona została z nowoczesnymi dzwiękami w sposób wyjątkowy i wysmakowany.
Jeden z krytyków napisał, że kompozycje są "ekscytujące i relaksujące, płyną przez 54 minuty albumu podobnie jak Rio de la Plata". Rio de la Plata to region i rzeka, która dzieli Urugwaj i Argentynę. Mówi się że tam trzeba szukać źródło skąd wypływa tango. Album jest bardzo nastrojowy i romantyczny, ale nie brak w nim napięć. W jednym z utworów („Centrojá“) Supervielle pozwala nawet krzyczeć urugwajskiemu reporterowi sportowemu Victorowi Hugo Moralesowi (obrazuje to doskonale rolę jaką odgrywa tam piłka nożna), a w innym wprowadza rytm Candombé („Mateo y Cabrera“).

Nadchodzące koncerty

Brak koncertów

Przeszłe koncerty

  • 04.08.2007, Kazimierz Dolny - Festiwal Filmu i Sztuki "Dwa Brzegi",Bajofondo
  • 29.06.2006, Zamek w Szczecinie, Szczecin Music Fest 2006,Bajofondo

Zamów newsletter

Zapisz się i bądź na bieżąco.

kup BILET

Tu znajdziesz pełną listę punktów sprzedaży biletów na nasze koncerty. Więcej

darmowe WEJŚCIÓWKI

Cyklicznie losujemy darmowe bilety na nasze koncerty. Więcej

Dołącz do nas